Kroatië (Dalmatië) - Reisverslag uit Split, Kroatië van Parisa Yazdani - WaarBenJij.nu Kroatië (Dalmatië) - Reisverslag uit Split, Kroatië van Parisa Yazdani - WaarBenJij.nu

Kroatië (Dalmatië)

Blijf op de hoogte en volg Parisa

31 Augustus 2016 | Kroatië, Split

Kroatië is een c-vormig land omring door 4 Europese landen en de Adriatische zee. Ondanks dat Kroatië bij de EU hoort, is de euro nog nauwelijks in gebruik. Bij verschillende automaten kun je je euro’s inwisselen voor Kuna’s. Ghob iranie hastie ja na? ‘Chanta Kun dari? Als we dat doen hebben we helemaal geen Kun meer’. Waar was ik gebleven. Ojah Kroatië is ingedeeld in verschillende regio’s. Op internet is veel over deze regio’s te lezen. Ondanks dat ik alleen maar lovende verhalen over Kroatië had gehoord, leek Dalmatië een veel belovende regio, dus wij hebben de vliegtuig naar Split in plaats van naar de hoofdstad Zagreb genomen. Deze vlucht duurde maar liefst 2 uur en bedroeg 300 euro. Natuurlijk is een directe vlucht in het hoogseizoen duur. Helaas hield het daar niet bij op. Ook onze hotels waren rond de 130 euro. Natuurlijk wordt je een jaartje ouder en wil je niet meer in hostels en crapy hotels en al helemaal niet als je met je moederlief reist die het liefst wakker word met koffie en uitzicht op het water. En als het even kan ruime kamers met faciliteiten als balkons, kaarsen, bloemen en handdoeken waardoor je het gevoel hebt dat je thuis bent. Ik moet zeggen als je eenmaal begint aan deze luxe is de weg terug zwaar, onmogelijk, oke ik geef toe ik heb niet aan de weg terug gedacht maar wel enorm genoten van de luxe.
Het eten in Kroatië bestaat uit kaas, varkensvlees, vis en wit brood. Daar werden we ongelukkig van. De vis was overigens ontzettend lekker, maar het eten van de vis waar je die ochtend nog mee gezwommen hebt is lastig gebleken.
De mensen hebben mij doen verbazen. Aan het begin leerden wij de ene na de andere geduldige lieve en warme persoon kennen. Zo was de eigenaar van hotel 1 erg begripvol en behulpzaam en de eigenaar van hotel 2 heel vrolijk en warm. Net als in elk land hebben wij ook de ene na de andere ongeduldige, met ogen rollende persoon ontmoet die nauwelijks oogcontact maakte of die ‘ik ben levensmoe’ uitstraalde. Misschien waren deze mensen (met name verkopers) de toeristen zat, spuugzat. Bebachsied. In Kroatië lopen naast toeristen uit Scandinavië, Duitsland en Spanje ook veel Kroaten rond. Kroaten zijn vaak lang en afgetraind. Dit geldt voor zowel mannen als vrouwen. Veel vrouwen zijn qua botstructuur en gedrag mannelijk, maar qua kleding en make up op en top vrouwelijk. Toch viel de kledingaanbod niet in onze smaak. Ik heb wel mijn eerste echte zonnebril op onze laatste dag in Split gekocht whoehoe.
Oke even wat over de verschillende plekken die wij hebben bezocht. Split is een havenstad. Er staan hier talloze (zeil)boten en schepen. Zo af en toe vliegt er een helikopter over het water. Wij hebben de oude stad bezocht, een paar strandjes gepakt en lekker gegeten en gedronken. Na drie dagen zijn we richting Brac gegaan. Ten zuiden van dit eilandje ligt Bol, met de welbekende Zlatni Rat, mijn lieveling. Het water is bijna wit, er zwemmen prachtige witte vissen, de zonsondergangen zijn hemels en met de muziek op de achtergrond heb ik mijn gemoedelijke eiland met alles derinderan gevonden. Aanrader om rond 07:00 of na 18:00 te gaan zodat je de drukte ontwijkt en s’avonds de muziek en skinny dippende mannen meepakt. Eiland Hvar is niet ver van Brac. Het is een echte party eiland. Het trekt veel rijkere mensen waardoor de accommodatieprijzen hier nog hoger liggen, maar je kan achteraf gezien prima zonder reservering opzoek naar een plek, want er is veel concurrentie in met name het westen van Hvar. Och wat hebben wij vooraf veel moeite gedaan om iets goeds te vinden. Vanaf dit eiland kun je kleine taxiboten pakken naar de Paklinksi eilanden. Elk eiland heeft zijn eigen charme. De een heeft een naaktstrand, de andere sterallures en weer een ander een grote strand. Je leest het al tot nu toe heb ik met name veel gezwommen. Met 32 graden en prachtig water wil je als zwemmer, sterrenbeeld vis en naam parihe darja (zeemeermin) ook niks anders. Hiernaast hebben wij ook Plitvicemeren bezocht. Echt ontzettend druk, maar wel heel gaaf om een keer gezien te hebben. Niet de hoeveelheid watervallen maar de kleur en helderheid van het water hebben indruk op mij gemaakt. Je kan de weerspiegeling van de wolken op het water volgen en de talloze vissen van ver zien zwemmen. Last but no least Dubrovnik. Wat een prachtige oude stad met enorm veel charme. Huizen omringd door muren en daaromheen weer water. Water water water, doei Kroatië!